Pasirinkite temą ir MO tipą | Demonstracijos | Kūrybinė laboratorija | Testai | Žinynas | Užduočių lapai |
Sveikatos ugdymas | Poilsis | |||||
Aktyvumas | ||||||
Švara | ||||||
Mityba | ||||||
Jausmai ir bendravimas | ||||||
Žmogaus sauga | Gyvenamoji aplinka | |||||
Gamtinė aplinka | ||||||
Ekstremaliosios situacijos | ||||||
Eismo aplinka | ||||||
Pirmoji pagalba |
Tema „Mityba“ perteikiama siekiant supažindinti mokinius su sveikatai naudingais maisto produktais, paros maisto racionu paauglystėje, maisto priedais, saviverte, valgymo sutrikimų priežastimis, požymiais ir padariniais, patariama, kaip galima spręsti kylančias problemas. Tema nagrinėjama ir 5–6, ir 7–8 klasėse.
Demonstracija „Valgymo sutrikimai“
Ši demonstracija skirta supažindinti mokinius su pagrindiniais valgymo sutrikimais (nervine bulimija, nervine anoreksija ir nuolatiniu persivalgymu). Nagrinėdami pateiktas istorijas mokiniai savarankiškai aiškinsis sutrikimų priežastis. Atlikdami interaktyvią užduotį 2 kadre ir priskirdami požymius atitinkamiems valgymo sutrikimams mokiniai įtvirtins žinias. 3 kadre pateikiamas testas padės pasitikrinti, ar mokinių valgymo įpročiai atitinka normas. Jeigu valgymo įpročius reikia koreguoti, mokiniai gaus patarimų ir nuorodų, kur kreiptis pagalbos. Testą rekomenduojama atlikti individualiai, nes jo rezultatai gali būti asmeniški. Demonstracija padeda ugdytis mokymosi mokytis, asmeninę ir socialinę kompetencijas.
Demonstracija „Greitasis maistas ir aš“
Ši demonstracija skirta supažindinti mokinius su maisto produktuose esančiais maisto priedais ir greitojo maisto poveikiu sveikatai. Po filmuko peržiūros siūloma diskusija skirta filmuke matytai medžiagai susieti su gyvenimo patirtimi, išsiaiškinti maisto priedų paskirtį ir apsvarstyti jų poveikį sveikatai. Kiekvieną klausimą rekomenduojama apibendrinti konkrečiomis išvadomis. Aptariant interaktyvios užduoties rezultatus mokytojas turėtų paskatinti mokinius kritiškai vertinti reklamose pateikiamą informaciją, nagrinėti produktų etiketes ir rinktis sveikus maisto produktus.
Darbą su interaktyvia demonstracija galima diferencijuoti. Patenkinamo gebėjimų lygmens mokiniai tik aptaria priedų poveikį, kategorijas (dažikliai, skonio stiprikliai...), skirsto poveikį į trumpalaikį ir ilgalaikį. Aukštesnių gebėjimų mokiniai gali plačiau domėtis įvairių maisto priedų poveikiu, internete paieškoti straipsnių apie maisto priedus, parengti trumpus pranešimus ir pristatyti juos klasei.
Demonstracija padeda ugdytis asmeninę, komunikavimo ir socialinę kompetencijas.
Komiksas „Šauni iškyla į gamtą“
Kurdami komiksą mokiniai turėtų remtis savo patirtimi. Daugiausia dėmesio reikėtų skirti sveiko maisto pasirinkimui, bet taip pat galima nagrinėti aktyvaus laisvalaikio ir saugaus elgesio gamtoje temas.
Siūlome pradėti nuo planavimo, kad mokiniai mokytųsi taupyti laiką, organizuoti savo laisvalaikį ir rinktųsi įvairias jo formas. Komikso kūrimą galima susieti su mokymosi objektu apie greitąjį maistą.
Užduotis padeda ugdytis komunikavimo, socialinę ir asmeninę kompetencijas.
Minčių žemėlapis „Mitybos mados“
Šis minčių žemėlapis skirtas susisteminti mokinių žinias apie įvairias dietas ar mitybos būdus. Siūloma panagrinėti penkis pagrindinius mitybos būdus: vegetarizmą, veganizmą, žaliavalgystę, sportinę ir lieknėjimo dietas. Prieš pradedant kurti minčių žemėlapį mokiniai turi nuspręsti, kiek mitybos būdų pasirinks. Galima nagrinėti tik 1–2 arba visus siūlomus mitybos būdus.
Užduotis padeda ugdytis socialinę ir asmeninę kompetencijas.
Tiriamasis darbas „Kaip maitintis sveikai ir nebrangiai“
Atlikdami tiriamąjį darbą mokiniai iškels hipotezę apie savo valgiaraščio sveikumą. Tada darbo lape užsirašys savo vienos dienos valgiaraštį. Naudodamiesi skaičiuokle mokiniai analizuos du valgiaraščius ir tobulins juos pagal pateiktus kriterijus. Pastebėjimus apie valgiaraščių tobulinimą užsirašys darbo lape. Savo vienos dienos valgiaraštį suvedę į skaičiuoklę mokiniai įvertins jo sveikumą ir išleidžiamą pinigų sumą, padarys išvadas apie savo valgiaraštį ir apmąstys, kaip jį galima patobulinti. Atkreipkite mokinių dėmesį, kad sveiki produktai nebūtinai kainuoja brangiai. Šiame objekte maisto produktų kainos parinktos remiantis mokyklos valgyklos kainomis. Kainos gali keistis ar kitose mokyklose būti kitokios. Svarbu, kad mokiniai suprastų patį pasirinkimo principą. Taip pat atkreipkite mokinių dėmesį, kad patiekalo sveikumas gali priklausyti ir nuo paruošimo būdo, ir nuo produktų kokybės. Apie tai galima padiskutuoti su mokiniais.
Mokiniai gali analizuoti ir savo draugų valgiaraščius, teikti jiems rekomendacijas. Tiriamasis darbas labiau pritaikytas nagrinėti darbo dienos valgiaraštį, tačiau šią užduotį galima skirti ir savaitgaliui.
Užduotis padeda ugdytis mokėjimo mokytis, asmeninę ir socialinę kompetencijas.
Užduočių lapas „Mityba“
Užduotys skirtos mokytis analizuoti maisto etiketėse pateikiamą informaciją, paaiškinti, kokios maisto produkto savybės lemia jo maistinę vertę. Lygindami produkto maisto medžiagų kiekius su rekomenduojama paros norma mokiniai ugdysis gebėjimą planuoti visavertę mitybą. Pristatydami užduotį mokiniams atkreipkite dėmesį, kad lentelėje yra pateikiami duomenys 500 g produkto, o procentus reikia skaičiuoti 40 g porcijai.
Užduotys padeda ugdytis asmeninę kompetenciją, skatina rūpintis sveika, visaverte mityba.